Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

NEWAG: Sami nie zaprojektujemy EZT na 300 km/h

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
29-09-2025
Ostatnia modyfikacja:
29-09-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
NEWAG: Sami nie zaprojektujemy EZT na 300 km/h
fot. Koleje ŚląskieZdjęcie ilustracyjne
NEWAG nie planuje samemu budować i projektować jednostek KDP zdolnych osiągać 300 km/h i więcej. Firma chce współpracować przy takich pojazdach w konsorcjum. Producent jest za to zdania, że sam jest w stanie wyprodukować EZT na 200-230 km/h w dłuższej perspektywie czasowej.

W ubiegłym tygodniu podczas targów TRAKO w Gdańsku, premier Donald Tusk rzucił polskim producentom – Pesie oraz Newagowi – wyzwanie w zakresie udziału w przetargu na tabor KDP dla PKP Intercity, licząc, że obie firmy wezmą w nim udział.

Przypomnijmy, że Intercity planuje kupić co najmniej 20 szybkich pociągów, zdolnych osiągać 320 km/h. Zakup może zostać rozszerzony o 35 kolejnych jednostek, które miałyby kursować do Brukseli, Paryża czy Kolonii oraz w ramach CMK Północ do Trójmiasta.

Na naszych łamach pisaliśmy już o planach Pesy, która planuje start w przetargu na tabor KDP we współpracy z Talgo, natomiast nie pisaliśmy o planach producenta z Nowego Sącza. Jak do kwestii pojazdów na prędkość 200/250/300 km/h podchodzi więc Newag? O tym rozmawiamy z jego prezesem, Zbigniewem Konieczkiem.

JR: Czy, a jeśli tak – to kiedy, Newag byłby w stanie sam zbudować dalekobieżny EZT zdolny się rozpędzać do 250 km/h oraz do prędkości co najmniej 300 km/h? 

Zbigniew Konieczek, prezes Zarządu Newag: Uczestniczyliśmy kilka lat temu w postępowaniu prowadzonym w trybie partnerstwa innowacyjnego przez NCBiR z udziałem PKP Intercity na dostawy pojazdów do komponentu kolejowego CPK eksploatowanych z prędkością 250 km/h. Przedstawiliśmy ogólną koncepcję pojazdów, szacowany budżet oraz przewidywany termin dostawy pierwszego dopuszczonego do obrotu pojazdu. Wskazaliśmy, że termin dostawy pierwszych pojazdów byłyby możliwy w okresie 8-10 lat.

Nie zamierzamy samodzielnie projektować pojazdów kolejowych z prędkością eksploatacyjną 300 km/h+. Powyższe stanowisko wynika z bardzo dużej złożoności całego procesu od projektowania pojazdów począwszy przez ich produkcję po ocenę zgodności z wymaganiami zasadniczymi włącznie. Z perspektywy rynkowej widzimy ograniczony popyt na takie pojazdy w Polsce. Zważywszy na niehomogeniczność sieci kolei dużych prędkości w Europie, nie dostrzegamy również popytu na rynku europejskim.

Czy skoro nie zamierzacie projektować takich pojazdów – na prędkość eksploatacyjną wynoszącą co najmniej 300 km/h sami, to czy podtrzymujecie chęć realizacji takiego EZT w partnerstwie, np. z Hyundaiem?

W dostawach pojazdów dużych prędkości 300 km/h + mamy zamiar wziąć udział wyłącznie we współpracy z partnerem strategicznym.

Czy planujecie startować w przetargu na pociągi KDP dla PKP Intercity lub dla poolu taborowego CPK?

Jesteśmy zainteresowani udziałem w takim postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Ostateczna decyzja będzie wypadkową warunków udziału w tym postępowaniu, specyfikacji technicznej pojazdów, warunków dostawy itd.

Czy jako Newag jesteście w stanie sami zbudować EZT jeżdżący z prędkością 200 lub 230 km/h, zwłaszcza że macie już lokomotywę, regularnie kursującą z prędkością 200 km/h? Jeśli jesteście w stanie, to czy pracujecie nad takim pojazdem i kiedy mógłby on mieć swoją premierę?

Dostarczyliśmy do PKP Intercity 15 lokomotyw wielosystemowych Griffin EU200 eksploatowanych z prędkością 200 km/h. Kolejne dostawy z drugiej umowy rozpoczniemy wraz z początkiem przyszłego roku.

W naszej opinii posiadamy wystarczające doświadczenie niezbędne do zaprojektowania i produkcji pojazdów pasażerskich do prędkości 230 km/h w dłuższej perspektywie. Rozpoczęcie prac projektowych przewidujemy w czasie, kiedy zacznie pojawiać się rzeczywista możliwość ich eksploatacji na sieci kolejowej w Polsce.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Newag z dużym wzrostem przychodów i zysku netto

Biznes

Newag z dużym wzrostem przychodów i zysku netto

Mikołaj Kobryński 10 września 2025

Pomorze bierze kolejne Impulsy z Newagu. Może być ich 12

Tabor i technika

Pomorze bierze kolejne Impulsy z Newagu. Może być ich 12

Redakcja/inf. pras. 08 września 2025

PKP Intercity: Już 70 Griffinów 160

Tabor i technika

PKP Intercity: Już 70 Griffinów 160

Roman Czubiński 30 kwietnia 2025

Zobacz również:

Newag pokazał 300 Impulsa. Dla SKM Trójmiasto

Tabor i technika

Newag pokazał 300 Impulsa. Dla SKM Trójmiasto

Jakub Rösler 25 września 2025

Newag: Ponad 10 mld złotych w portfelu zamówień

Tabor i technika

Newag pozywa posłankę Paulinę Matysiak

Prawo i polityka

Newag pozywa posłankę Paulinę Matysiak

Roman Czubiński 09 grudnia 2024

Pozostałe z wątku:

Newag z dużym wzrostem przychodów i zysku netto

Biznes

Newag z dużym wzrostem przychodów i zysku netto

Mikołaj Kobryński 10 września 2025

Pomorze bierze kolejne Impulsy z Newagu. Może być ich 12

Tabor i technika

Pomorze bierze kolejne Impulsy z Newagu. Może być ich 12

Redakcja/inf. pras. 08 września 2025

PKP Intercity: Już 70 Griffinów 160

Tabor i technika

PKP Intercity: Już 70 Griffinów 160

Roman Czubiński 30 kwietnia 2025

Zobacz również:

Newag pokazał 300 Impulsa. Dla SKM Trójmiasto

Tabor i technika

Newag pokazał 300 Impulsa. Dla SKM Trójmiasto

Jakub Rösler 25 września 2025

Newag: Ponad 10 mld złotych w portfelu zamówień

Tabor i technika

Newag pozywa posłankę Paulinę Matysiak

Prawo i polityka

Newag pozywa posłankę Paulinę Matysiak

Roman Czubiński 09 grudnia 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij